نشاسته تاپیوکا چیست؟

نشاسته در صنعت

کاربرد نشاسته کاساو یا مانیوک (یا نشاستهء تاپیوکا )

صنایع پارچه بافی – برای رنگ کردن و اندازه کردن پارچه

استفاده در کارخانجات صنایع غذایی و شیزینیجات

صنایع غذای حیوانات خانگی

صنایع غذای ماهی ( این صنعت سالانه 40 در صد رشد میکند)
استفاده در صنایع کاغذ و مخروط کاغذ
استفاده در ساخت بستنی و قیف و نان بستنی
استفاده در ساخت چسب
استفاده در صنایع ریخته گری آل.ومینیم و چدن ( این ماده برای نگه داشتن دانه های ماده قالب سازی بکار میرود)
استفاده در صنایع دارویی برای روکشی قرص ها و متلاشی شدن ان در بدن پس از استفاده آن .
استفاده در ادویه های مخلوط بنام Masala (نت از دارا – احتمالا برای بافر کردن ادویه های قویبرای حجیم شدن)
استفاده در تولید نشاسته تعدیل شده
استفاده در صنایع تولید پیلهای خشک یا باتری
استفاده در صنعت لاستیک و اسفنج مصنوعی
استفاده در صنایع ساخت مواد منفجره
استفاده در صنایع تولید تخته سه ل و یا چند لا
استفاده در صنایع تخمیری نظیر انزیم ها و تولید آبجو

استفاده در صنایع غذایی

از این نشاسته در پختن غذا در منازل استفاده میشود
در کارخانجات غذایی از آن در انواع نودل (noodles)و ویفر ها استفاده میشود
در ساختن دانه های تاپیوکا (tapioca pearl) یا دانه های ساگو (sago seeds) برای استفاده در پخت نوعی فرنی که در انگلیسی به پودینگ موسوم است بکار میرود این فرنی خیلی یکدست و وانیلی است و در بین نانهای خامه ای میشود آنرا بکار برد.
نشاسته تاپیوکا یک عامل غلیظ کننده است ، از آن برای غلیط کردن کلوچه های میوه ، سوپ ها ، پوینگ ها یا فرنی مانند ها ، تهیه نان ،سوس ها و فراورده های گوشتی استفاده میکنند . این نشاسته میتواند مدت طولانی زمان پختن را تحمل کرده و بدون از دست دادن خاصیت خود تا آخر مرحله پخت دوام بیاورد. فراورده های محتوی تاپیوکا کیفیت و خاصیت خود را زمانی که ماده غذایی منجمد و یا دوباره حرارت داده میشود حفظ میکند .تاپیوکا زمانی که پخته میشود به حالت ژله و شفاف در میاید و کاملا در غذا محلول است .

شکلاتها ، بیسکویت ها ،کیک ها ،بستنی ها ، ورمیشل ها ، و تعداد زیادی دیگر فراورده غذایی محتوی این نشاسته برگزیده بنام تاپیوکا هستند . این نشاسته از نشاسته معمولی بخاطر خاصیت برتر ژله ای آن و سفت کنندگی و وزن دهندگی به ماده خوراکی پر اهمیت تر است .

سوس های تهیه شده با نشاسته معمولی اگر منجمد شوند حالت اسفنجی پیدا میکنند فاگر میخواهید ماده غذایی تهیه شده را منجمد کنید از نشاسته تاپیوکا استفاده کنید.

قوام دهنده های نشاسته ای معمولی نه تنها طعم غذا را بهبود نمیبخشند بلکه طعم مشخص نشاسته را هم به آن میافزایند و یا خوب نمیپزند ، اگر نگران پوشانده شدن طعم های لطیف با بو و طعم نشاسته معمولی هستید از نشاسته تاپیوکا استفاده کنید ، طعم این نشاسته خنثی است .

نشاسته تاپیوکا زود سفت میشود و نسبتا حرارت کمتری برای سفت شدن آن لازم است . اگر میخواهید یک سوس تهیه شده را قبل از سرو کردن اصلاح کنید از این نشاسته استفاده کنید .

قوام دهنده های نشاسته ای به غذا یک حالت برق زنندگی یا درخشش میدهند که در مخلوط میوه میان کلوچه خوب به نظر میرسند ولی در سوپ ها و سوس ها یک حالت مصنوعی دارند . اگر درخشندگی بالا در غذا میخواهید از تاپیوکا استفاده کنید .

نشاسته تاپیوکا یک پر کننده کاملا صاف ، با درخشش و براقی خاصی است که برای لذیذ بنظر رسیدن مواد تهیه شده نتیجه خوبی در بر دارد . برای تهیه شیرینیجات یا کلوچه های پنجره ای از آن استفاده کنید .
تاپیوکا را باید در آب قبل از پختن حل کنید ف میوه ، شکر و تاپیوکا را باید در کاسه مخلوط کرده و آنرا 15 دقیقه بگذارید تا بماند ف اگر از دستور تهیه ای استفاده میکنید که نشاسته در آن بکار رفته است پیمانه ای از آن را بجای پیمانه ای از نشاسته معمولی بکار ببرید.

نودل noodles های فوری که در یکی دو دقیقه دیده اید آماده خوردن است ، ماکارونی ،ورمیشل و ساگو همه با نشاسته تاپیوکا تهیه شده که به نشاسته های دیگر برتری دارد .

کار برد های گوناکون تاپیوکا

نشاسته ها اساسا کربوهیدرات هستند ،که به آنها پلی ساکارید که چند مولکول قند هستند گفته میشود . برای استفاده در تجارت انها را از سریال هایی مانند برنج ،گندم ، ذرت خوشه ای، ذرت ، سیب زمینی ،تاپیوکا ، سیب زمینی شیرین نارنجی و دیگر چیز ها تهیه میکنند . در کشور های مختلف نشاسته را بیشتر از ذرت و تاپیوکا برای در دست بودن بیشتر آن میگیرند .

بعلت پدیده ی عجیب ژلاتینیزاسیون که سفت شدن غیر قابل برگشت نشاسته هنگام جوشاندن آنست نشاسته به خمیر سفتی تبدیل میشود ، پس از سرد کردن و اضافه کردن افزودنی های بخصوصی تشکیل ژلی میدهد که دارای غلظت بالایی است و این اساس کار برد آن در خیلی چیز هاست .

نشاسته تاپیوکلا برای چه بکار میرود
نشاسته چندین استفاده تجاری و صنعتی دارد این کاربرد تغییر ناپذیر جای خود را در زندگی روزمره ما باز کرده است .در لباس ، نوشت افزار ، غذا ، و بسیاری چیز های دیگر .

کاربرد تاپیوکا در چسب ها

غلطت زیاد نشاسته الحاق اشیا و چسباندن آنها را ممکن میکند . برای همین است که در چسب سازی بیشتر مورد توجه است.نشاسته تاپیوکا هنگامی که با آب و یا مواد شیمیایی بخوصی مخلوط میشود برای مدت طولانی چسبناک باقی میماند . نشاسته تاپیوکا با مرغوبیت بالا برای تولید چسب های صنعتی مناسب است .

تخته سه لایی و چند لایی ها

نشاسته تاپیوکا مادم خام مهمی برای صنایع تخته های لایی است مرغوبیت و استحکام تخته به چسب آن بستگی دارد .

صنایع تبدیلی

نشاسته تاپیوکا عاری از ناخالصی های عمده ایست که در نشاسته های ذرت و ذرت خوشه ای پیدا میشود برای هیدرولیز خیلی مناسب تر است و بنابر این توسط صنایع بکار برده میشود و در صنایع پایین دستی مانند تولید گلوکز مایع سوربیتول و مالتودکسترین و غیره کار برد دارد .

خوراک حیوانات

نشاسته ماده ای بسیار اقتصادی است و بخاطر همین کاربرد زیادی در غذا های فشرده حیوانات دارد .

صنایع دارویی

نشاسته در نگهدارنده ها ، پر کننده ها (مثل قرص و غیره) و عامل حل شدن و شکستگی قرص ها کار برد دارد .

صنایع نساجی و منسوجات

نشاسته برای کاربرد در صنایع نساجی ماده ای عالی است برای آهار زنی نخ ، پارچه، جلای روی آن ، و در عمل آوردن پنبه و پارچه پلی استر بکار میرود . نشاسته نقش مهمی در سه مرحله تولید پارچه که شامل مخلوط کردن ،چاپ کردن ،و جلا دادن است کاربرد دارد .

مخلوط کردن – نشاسته برای آهار و سفت کردن و نگهداشتن الیاف نخ و جلای آن که درجه کفایت فرایند بافندگی را بهتر میکند کار برد دارد . برای کامل کردن مرحله تولید برای صاف کردن پارچه ، ضخامت رنگ پارچه و حصول اطمینان از دوام رنگ آن بکار میرود . غلظت باید توسط مسئول ساختن نشاسته و یا در خط تولید توسط مسئول آن کنترل شود .

چاپ پارچه— نشاسته باعث میشود که چاپ یکنواخت شود و ناخالصی ها کیفیت چاپ را پایین نیاورد . نشاسته به نسبت های متفاوتی استفاده میشود که پارچه را دارای درخشندگی بکند برای مثال برای پنبه نسبت 12 در صد و برای پارچه ریون 18 در صد نشاسته بکار میرود .

صنایع کاغذ سازی

نشاسته تاپیوکا در سه مرحله کاغذ سازی بکار میرود این مراحل مانند آهار مخلوطی ، آهار سطحی ، پرس کاغذ ، پوشاندن سطح کاغذ است .
مرحله اول– نشاسته های کاتیونی یا فعال بر الیاف کاغذ اثر کرده و آنرا به صورت پف کرده و کرکدار در میاورد که در مرحله گرفتن آب کاغذ و سرعت خشکاندن بالای آن و در نتیجه میزان محصول بالای کاغد کمک میکند . نشاسته در کاغذ تولید شده باقی میماند که بعنوان آهار داخلی کاغد عمل میکند که خود آن باعث استحکام کاغذ میشود .

دومین مرحله — مرحله شکل دادن خمیر آبدار کاغذ و به شکل صفحه در آوردن آن است ، محلول نشاسته تاپیوکا نه تنها منافذ کاغذ را در فرایند خشک کردن پر میکند بلکه باعث صافی هر چه بیشتر آنهم میشود تا در موقع نوشتن هم سختی لازم را داشته باشد و هم اینکه جوهر در کاغذ اصطلاحا ندود و نقش نوشته را ضایع نکند .

مرحله سوم—این مرحله مرحله تولید کاغذ محکم برای جلد کتاب یا کاغذ برای چاپ تقویم و یا کاغذ قوطی ها ست. نشاسته های در حال جوش و نشاسته های تعدیل شده در این مرحله بکار میرود .

شیرینیجات و آب نبات

نشاسته بومی تاپیوکا و نشاسته های گوناگون و تعدیل شده در شیرینیجات بکار میرود . اینها انواع برای ماصد گوناگون مانند برای نرم کردن ، سفت کردن ، تثبیت جنس ، قابل کشش کردن کف شیرینی ، کنترل رشد کریستال قند ، چسبندگی ، و برق انداختن شیرینی کاربرد دارد .
همچنین از آن در شیرینی های ژل دار و صمغ دار استفاده میشود نشاسته تاپیوکا در تولید شیرینی های ژلی و یا صمغی مثل خرس صمغی (gummy bear) کار برد دارد .
از نشاسته برای نا جلوگیری از چسبیدن قالب به شیرینی استفاده میشود.

تولید نوشابه ها و الکل

نشاسته تاپیوکای تعدیل شده در تثبیت کننده های کالوئیدی برای نوشابه ها که محتویات جامد قسمت اصلی آنرا تشکیل میدهد استفاده میشود . شیرین کننده هایی که بر پایه نشاسته تاپیوکا درست شده اند به قند هایی مثل ساکارز برری دارند ، شربت های با قند دکتروز بالا از نشاسته تاپیوکا بهترین منابع شکر تولید شده هستند که تخمیر شدنی هستند .
الکل اتانول از تاپیوکا ساخته شده و بعنوان سوخت بکار میرود با محاسبه ای 70 در صد نوشابه های الکلی در صنعت از آن درست شده . یک تن نشاسته تاپیوکا میتواند حاصلی برابر 720 لیتر اتانول 95 در صد داشته باشد .

چسب ها · hot-melt glues · stamps, bookbinding, envelopes · labels (regular and waterproof) · wood adhesives, laminations · automotive, engineering · pressure sensitive adhesives · corrugation · paper sacks

صنایع مواد منفجره · wide range binding agent · match-head binder

صنایع کاغذ سازی · internal sizing · filler retention · surface sizing · paper coating (regular and colour) · carbonless paper stilt material · disposable diapers, feminine products

صنایع ساختمانی · concrete block binder · asbestos, clay/limestone binder · fire-resistant wallboard · plywood/chipboard adhesive · gypsum board binder · paint filler

صنایع فلزی · foundry core binder · sintered metal additive · sand casting binder

صنایع نساجی · warp sizing · fabric finishing · printing

صنایع لوازم آرایش و داروجات · dusting powder · make-up · soap filler/extender · face creams · pill coating, dusting agent · tablet binder/dispersing agent

صنایع معدن · ore flotation · ore sedimentation · oil well drilling muds

صنایع متفرقه · biodegradable plastic film · dry cell batteries · printed circuit boards · leather finishing

بر گرفته از سایت : http://www.starch.dk/isi/applic/tapiocavarious.htm

 

نامهای مختلف کاساو

دارا

این گیاه در نقاط مختلف دنیا نام های گوناگونی دارد :

در اندونزی، اوبی کتلا – کاسپه

درامریکای جنوبی، مانیوکا -یاکا -ماندیوکا -ایپیم

در افریقا، مانیوک،کاساوا

در هند، تاپیوکا

تایلند کاساوا